BİYOLOJİ EĞİTİMİNDE EVRİM SEMPOZYUMU


“BİYOLOJİ EĞİTİMİNDE EVRİM SEMPOZYUMU” 
SONUÇ BİLDİRGESİ 

3-4 Mayıs 2007 tarihlerinde İnönü Üniversitesinin ev sahipliğinde gerçekleştirilen “Biyoloji Eğitiminde Evrim Sempozyumu”na Türkiye’nin birçok üniversitesinden 18’i çağrılı konuşmacı olmak üzere yüzelliden fazla bilim insanı katıldı.
Prof. Dr. A. Nihat BOZCUK,
Prof. Dr. Aykut KENCE,
Prof. Dr. Ali DEMİRSOY,
Prof. Dr. Mustafa KURU,
Prof. Dr. Battal ÇIPLAK,
Prof. Dr. Celal ŞENGÖR,
Prof. Dr. Sema ERGEZEN,
Prof. Dr. Fevzi BARDAKÇI,
Prof. Dr. Hüseyin BAŞIBÜYÜK,
Prof. Dr. Haluk ERTAN,
Prof. Dr. Mehmet SAKINÇ,
Prof. Dr. Osman DEMİRCAN, Doç.
Dr. Meral KENCE,
Doç. Dr. İslam GÜNDÜZ,
Doç. Dr. Ayhan SOL,
Doç. Dr. Tuğrul Giray,
Dr. Ergi Deniz ÖZSOY,
R. Nazlı SOMEL sempozyumun davetli konuşmacıları idi.
Prof. Dr. Bülent CİHANGİR sempozyumda Galapagos Adalarını tanıtan bir slayt gösterisi yaptı. Ayrıca Biyoloji Eğitimi konusunda 16 adet poster bildirisi sunuldu. Sempozyumda sunulan bildirileri özellikle Biyoloji Bölümü öğrencileri başta olmak üzere, çeşitli disiplinlerden öğrencilerde dikkatle izlediler. Türkiye’de Biyoloji Eğitiminde Evrim Eğitiminin nasıl olması ve verilmesi gerektiğine ilişkin olarak şimdiye kadar yapılmış en geniş kapsamlı bu organizasyonun konuşmaları tam metin haline getirilerek, bu sempozyum kitabında basılmıştır. Sempozyuma katılan bilim insanlarının ortak görüşü, Evrim Eğitimi konusunda yurdumuzda bir ilk olan bu tip organizasyonların bundan sonra artarak sürdürülmesi ve bilimin, biyolojik bilimlerin ve evrim teorisinin topluma doğru şekilde anlatılması ve öğretilmesinin yollarının daha iyi ortaya konulmasının sağlanması yönündedir. Sempozyumda çağrılı konuşmacılar tarafından yapılan sunumlar sempozyum web sayfasında ilgilenenlerin bilgisine ve yararlanmasına sunulmuştur. Bu sunumlara “http://biyoloji.inonu.edu.tr/kongre-sempozyum/evrimsempozyumu/” adresinden erişilebilir. Bu sunumların özellikle evrim dersi veren ya da biyoloji derslerinde evrim konusunu anlatan öğretmenlerimiz için çok önemli ve yararlı birer temel kaynak olduğuna işaret etmeliyiz.

Sempozyumda evrim konusunda bildiriler dört farklı yaklaşımla sunulmuştur. Bunlar: 1. Evrimi bilmek neden önemlidir ve Türkiye'deki evrim anlayışı, 2. Bilimin doğası ve evrimi anlamada bunun neden gerekli olduğu, 3. Evrimi açıklayan uygulamalar ve araştırma sonuçları, 4. İlköğretim, orta öğretim ve lisans öğretiminde evrim nasıl öğretilmelidir.

Sempozyum sonunda yayınlanan sonuç bildirgesinde aşağıdaki hususlara dikkat çekilmiştir:
   
• Günümüzde ilk ve orta öğretim okullarında okutulan biyoloji eğitimi programı din ve bilimi karşı karşıya getirmektedir. Din ve bilim, insan düşüncesinin iki ayrı boyutunu oluşturur. Bunların aynı derste karşıt kuramlar olarak işlenmesi hem bilime hem de dine zarar vermektedir. Bu nedenle bundan dikkatle sakınmak gerekmektedir.    

• "Evrim" biyolojideki tüm kavram ve bilgilerin çatısını oluşturur. Biyolojinin içerdiği farklı konular ancak evrim bilgisi ile bir bütünlük ve anlam kazanırlar. Bu nedenle biyoloji öğretim programlarında ilköğretimden başlanarak konular evrim yaklaşımı ile hazırlanmalıdır. Okullarda okutulacak Biyoloji ders programları ve içeriği, konunun uzmanı bağımsız bilim insanlarından oluşturulacak bir bilim kurulu tarafından belirlenmelidir. Programın uygulanması için üniversitelerden yararlanılmalı ve öğretmenler hizmet içi eğitimlerle evrim kuramını doğru biçimde öğretebilecek düzeyde yetiştirilmelidir.    

• Özellikle ilk ve orta öğretim kurumlarında görev yapacak öğretmenlerin eğitimi önemle ele alınmalıdır. Çünkü yurdumuzda öğretmenlerin evrime yaklaşımı konusunda yapılan bağımsız araştırmalar, biyoloji ve fen bilgisi öğretmenlerinin, öğretmen adaylarının ve öğrencilerin büyük eksiklerini ortaya çıkarmıştır.    

• Biyoloji derslerinde evrim konusu işlenirken örnekler verilmeli, bilimsel uygulamalar vurgulanmalıdır. Olabildiğince Türkiye'den, yoksa dünyadan somut örneklerle, uygulamadan yola çıkarak evrimdeki kavramlar anlatılmalıdır. Bu yöntem evrimin işlenildiği her düzeyde konunun daha kolay kavranması bakımından yararlı olabilir. Özellikle değişik yaş gruplarına evrimin kavratılmasını sağlayacak yöntemler geliştirilmelidir.


Yorum Gönder

0 Yorumlar